De ce nu merge ţara? Filozofia WIN-WIN in România

De ce nu merge ţara? Filozofia WIN-WIN in România

Daca toti oamenii care fac business in Romania ar intelege ca: daca ar colabora unii cu altii ar avea cu mult mai mult de castigat, ar putea sa evolueze intr-un mod rapid atunci si tara noastra s-ar alinia tarilor europene cu un trai decent. Pentru ca noi, micii intreprinzatori sustinem economia din Romania.

Stiti cum este businessul in Romania? Majoritatea afacerilor se fac dupa ureche: ”am auzit ca X si-a facut firma si e mare patron! dar ce? eu nu pot face? ” – ajung sa isi faca firme neavand habar de regimul fiscal agresiv din Romania, ajung sa se bucure de un profit pe o perioada scurta de timp si apoi apare cu adevarat greul in care majoritatea renunta, nu ii mai intereseaza sau ajung sa isi piarda tot confruntandu-se intr-un final cu tot ceea ce au neglijat pana atunci. Din pacate, multi au un start gresit care se va reflecta in cativa ani, multi sunt naivi si naivitatea costa.

DE CE esueaza foarte multi oameni in afaceri? Din cauza mentalitatii romanesti si a paradigmelor instalate care le guverneaza subconstientul: ”de ce sa castige si altul? – ”sa castig doar eu” / sau ”daca mie nu imi merge de ce sa ii mearga lui? / ”sa moara si capra vecinului”.

negative-mind-never-give-positive-life

” O minte negativa niciodata nu o sa iti ofere o viata pozitiva! ”

Am experienta de peste 6 ani in propria firma si de peste 10 ani de cand lucrez pe cont propriu si pot zice ca am inceput sa vad exact ”cu ce se mananca” businessul la noi in tara. Am avut sute de intalniri cu oameni de afaceri, mii de discutii, zeci de negocieri – desigur ca sunt insuficiente – insa am deprins abilitatea sa ii pot ”mirosi” in primele 5 minute de discutie. Poate sa fie vorba si de intuitie insa cred ca experienta acumulata isi spune cuvantul. Stim, naivitatea are si partile ei bune, mai ales cand esti ”pur” in business insa are si ea costurile ei. M-am intalnit cu directori din Romania ce au in subordine mii de oameni, m-am intalnit cu oameni care se laudau cu proiecte importante si sincera sa fiu, rezumand intr-un singur cuvant: m-au dezamagit ! SINGURII oameni cu adevarat implicati si deschisi sunt cei care au creat businessul, patronul acela care a plecat de jos si a construit un imperiu din nimic, cei care s-au implicat in mod direct si l-au dezvoltat. In rest, majoritatea sunt angajati nemotivati, nepregatiti, dezinteresati si foarte slabi. Foarte multi corporatisti – reprezentanti ai companiilor importante – pe care eu ii vedeam ca pe niste ”zei”, ii consideram ”guru afacerilor” s-au dovedit extrem de slabi si cu preocupari cu totul diferite decat ceea ce ar fi trebuit ei sa faca.

caricaturi1

Multi erau foarte mandri de ei ca au reusit sa imi prezinte niste power-point/uri facute de altii in care imi explicau chestii pe care eu le-am trait, le-am experimentat, le-am atins. Pentru ei erau doar date si cifre iar pentru mine erau sentimente si sudoare. Cand i-am intrebat ceva ce nu se regasea in acel ppt. erau pierduti si ingrijorati. Cum poti fi reprezentantul unei companii cu cifre de afaceri de milioane de Euro si sa vii sa imi prezinti o asemenea bomba? Oricine as fi fost – mic sau mare, nu este permis sa prezinti asa ceva si sa mai ”tii si coada in sus”! Care este valoarea adusa?!

Miturile-marketingului1

Sunt si oameni constiinciosi care isi fac treaba foarte bine insa acestia din pacate sunt intr-un numar prea mic si eu sincer nu am interactionat cu prea multi. De obicei acei oameni ajung sa isi depaseasca conditia, aceia se implica cu adevarat si devin performanti. Aduc valoare societatii, aduc valoare companiei, aduc valoare umanitatii! Multi oameni de acest gen i-am intalnit dupa cativa ani in  propriile companii, dezvoltandu-se si construind idei inovatoare sau fiind oameni de baza, indispensabili pentru locul lor de munca.

Ceea ce as fi vrut sa subliniez este mentalitatea oamenilor din Romania care conduc companii mici de pana in 200 de angajati: IMM-urile. Parerea mea – un procent de peste 90% se gandesc doar la profitul lor, oferindu-le partenerilor ”ce mai ramane”. Nu isi vad partenerul ca pe un pion important in dezvoltare ci il vad ca pe un consumator, de multe ori chiar un inamic. Am fost socata sa vad ca inca se aduc in Romania branduri noi si nu se profita de oportunitatea unicitatii pe piata si se lucreaza cu marje comerciale de 1-3% catre parteneri. Cand vorbim de marje comerciale de 15-20% este deja este un ”real succes” – evident este o marja foarte mica pentru ca retailerul de rand sa se poata sustine. Si nu vorbesc de hypermarketuri sau colosi care au deja un rulaj considerabil, vorbesc de majoritatea companiilor care vand putine unitati zilnic si trebuie sa isi imparta atent bugetul. Mi-a fost dat sa vad aceste lucruri nu doar din prisma retailer-ului ci si din prisma distribuitorului care porneste din start gresit. DE CE? Pentru ca multi distribuitori nu au auzit in viata lor de WIN-WIN: sa castige nu doar ei ci si ceilalti: retailerul si consumatorul. Win-Win-Win (distribuitor-retailer-consumator) e ca si tranzitivitatea matematica: daca a=b, b=c, atunci si a=c. Daca s-ar gandi la acest aspect si-ar da singuri seama ca toate actiunile lor se rasfrang asupra consumatorului final.

cand-treaba-merge-prost2

Ma amuza cateodata ca primesc telefoane la care nu am cum sa reactionez decat acid (cel mult sa arunc o replica ironica ) – in care mi se zice din start: ”de ce sa va oferim discountul de x% sau pretul de achizitie de y% si sa vindeti si voi cand mai bine vindem doar noi si ne ramane noua tot profitul?”.  Aud din ce in ce mai des aceste fraze spunse in diferite forme. Mesajul e acelasi. Cine nu se confrunta zilnic poate nu are idee cat de agresiva este industria business-ului si ca de cele mai multe ori se aplica legea junglei: ”numai cei puternici rezista”!  Oare are rost sa ma chinui sa le explic ca pe termen lung acest lucru nu este un lucru benefic pentru companie? Sa ii intreb daca au auzit de Brand Awareness? Ati studiat profilul companiilor de succes? aaa, sau ati studiat egoismul in afaceri?

ego_by_einstein

Mai sunt si genul de ”antreprenori care vor tot” si doresc sa colaboreze cu tine insa se repeta constant: ”asta e tot ce putem oferi” (un comision de cacat) si pozeaza constant in starea de victima. Are rost sa le explic ca psihologic vorbind un om nu reacioneaza la reducerile/discounturile de sub 10%? Are rost sa le explic ca poate exista din start mii de afiliati cu care lucram ce au comisioane de 10% fara tva? Si din start nici nu se aminteste de un procent mai mic? Ati auzit de marketing afiliat? ”Multi cred ca iti pui produsele pe taraba si miile de clienti se bat pe ele”. Am incercat sa le explic si multi se uita ca boii la poarta noua.

progres-atitudinea-win-win-in-Romania

progres-atitudinea-Win-Win-in-Romania

Sunt alti antreprenori – cei tacuti – care vorbesc doar prin emailuri – nu raspund la telefon, genul ”mereu ocupati”. Aceia sunt buni in targeturi facute in excel-uri copiate de pe internet in care isi inlocuiesc casutele cu comenzile minime. Nu ne exprimam decat in Euro si nu lucram decat cu comenzi minime de 5000-10.000 Euro. Au intervale foarte mari, de parca manevram piesele din  jocul GO nu bani adevarati.

tipul-de-antreprenor

Nu va imaginati ca am avut doar colaborari cu oameni incompetenti care au adus in Romania branduri de care nu ati auzit, NU, acestia sunt oamenii care va vand in famacii produse ”bio” frumos ambalate insa cu etichetele sterse (ca doar au expirat produsele nu o fi sa le inlocuim), acestia sunt oamenii care va vand gogosi la TV ca produsul este revolutionar si te scapa de constipatie sau de celulita (cand de fapt produsul nu contine nimic). Acestia sunt oamenii care maresc preturile inainte de Black Friday ca atunci e ”bataia pestelui ”, care trimit partenerilor inainte cu cateva zile de marile evenimente anuale liste cu preturi de achizitie marite astfel incat sa le ramana profit doar lor –  nu mai vorbesc ca de multe ori ai un pret recomandat de raft impus. Acestia sunt cei care va aduc in Romania rujuri din China cu cel mai ieftin ambalaj de productie insa va prezinta produsele ca fiind profesionale. Acestia sunt cei care va vand creme cu gainat de porumbel si particule de aur cand pretul de achizitie al produselor e mai mic decat ii iese bunicii la tara cand fabrica sapun de casa. Acestia sunt oamenii care nu se gandesc nici la noi, distribuitorii, dar nici la voi, consumatorii. Se gandesc doar la profit!

Am gresit in anii trecuti acceptand genul acesta de parteneriate, recunosc – nu cunoasteam si nu aplicam conceptul de Win-Win si aceste contracte m-au dus intr-un timp foarte scurt catre faliment: Greseli peste greseli, calcule eronate si inconstienta as zice. Am platit foarte scump experienta pe care o am acum.

invata-din-greselile-altora-nu-pot-trai-destul-pentrua-le-face-pe-toate

Stiti cum se lucreaza cu partenerii din America? Stiti ce parteneriate poti realiza cu olandezii, suedezii, englezii, germanii sau chiar bulgarii? NU exista loc de greseala. NU exista loc de ”merge si asa”. Totul este impecabil, toata lumea are de castigat iar efectele se tin in lant. Exista disciplina, comunicare si respect! De ce nu raman banii in Romania si facem import? Din cauza acestui sistem! Pentru succes, aplicarea strategiei WIN-WIN este OBLIGATORIE! Mai devreme sau mai tarziu, daca doresti sa ai succes trebuie sa te gandesti serios asupra acestui lucru.

win-win-strategia-win-win-strategia-win-win-in-romania2

Un lucru interesant este ca oamenii in Romania vor schimbare insa ei nu se schimba deloc si mai grav, nu sunt dispusi sa se schimbe ba chiar nu ii intereseaza. Einstein zicea: cum sa ai rezultate diferite daca faci aceleasi lucruri? –  mai exact: ” Nebunia înseamnă să faci acelaşi lucru în mod repetat şi să te aştepţi să obţii alt rezultat. ”

Este un articol dur insa aceasta este realitatea cu care nu doar eu, multi oameni se confrunta zilnic!

Facebook Comments

You may also like...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *